A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Miért érdemes Toszkánába utazni?

Mert rengeteg látnivaló van: Firenze a Dávid szoborral, Pisa ferde tornya, Siena legyezőalakú főtere, San Gimignano tornyai.... de ott vannak a dombtetőkre épült ismeretlen kicsi falvak szűk utcákkal, terekkel és a hosszú tengerpart. A kulturális kirándulások mellett lehet jókat enni, finom borokat inni, pihenni és kikapcsolódni, hegyet mászni, strandolni vagy akár biciklizni. Megpróbalok nem (csak) az utikönyvekben szereplő látványosságokról írni, hanem inkább azokról amiket én fedeztem fel a majd 20 éves ittlétem alatt.

Természetesen Firenzével kell kezdenünk a sort, hiszen itt tömegével találhatók a látnivalók: a zöld-fehér márványborítású Dom, Michelangelo Dávidja vagy Leonardo, Boticelli festményei és szobrai az Uffizi és Akadémia múzeumokban. A kis ékszerboltokkal beépített Ponte Vecchio híd, a Mediciek egyéb hagyatékai mint a Pitti Palota és óriási parkja ( Boboli ), a városháza Palazzo Vecchio, vagy a templomok mint a Santa Croce, San Lorenzo vagy a Santa Maria Novella.... Az időjárás tavasszal és ősszel a legjobb a városnézéshez ezért ilyenkor nagyobb a tömeg a városokban de nyári melegben a legjobb egy medencés házban megszállni vidéken.

Pisában kihagyhatatlan a ferde torony, ami gyönyörű egységet alkot a Katedrálissal és Keresztelő Kápolnával a Csodák terén ahogy szinte szikráznak a fehér márvány burkolatok. Innen leugorhatunk a közeli tengerpartra is ahol vadregényes homokdünés parton vagy Viareggio elegáns pálmafás sétányán nézegethetünk butikokat, fagyizhatunk és isteni tengeri ételeket ehetünk. Aztán ott van Siena legyezőalakú főtere, mely a híres-hírhedt nyári lovasjátékok vagyis a Palio színhelye és a bátrabbak meg is mászhatják Torre Mangia-t és benézni a lélegzetelállító Dóm csipkés márványburkolata mögé. San Gimignano, a dombra épült középkori városka, melynek tornyai már messziről látszanak és belépve a vár kapuján olyan érzése támad az embernek, mintha többszáz évet visszarepült volna az időben. A hozzánk közeli és talán még kevésbé turistás Volterra városa mely dominálja a környéket magasról és a falon belül itt is tiszta középkorú minden. Mindenki hallott már a Chianti borról ahol minden dombon szőlősorok ezrei futnak, de nemcsak itt készítenek bort. Ha már a bornál tartunk érdemes ellátogatni a Siena alatti területekre is ahol a Brunello vörösbor készül Montalcinoban és a közeli Montepulciano, Pienza vagy a többi kis városka is megér egy sétát.

Aztán ott vannak a kevésbé ismert helyek, amit érdemes beilleszteni a programba szerintem: egyik kedvencem Lucca, ahol az épen maradt középkori várfal veszi körül a régi központot tornyokkal kapukkal vizesárokkal. Ezt a falat és várost leginkább a a helyben kölcsönözhető kerékpárokkal járhatjuk be és Puccini szülőházába is benézhetünk. Leonardo da Vinci szülőhelyére is érdemes ellátogatni, Vinci egy igazán hangulatos kis falu az olajfaligetek között Firenze közelében. Collodi, a hegyek közötti kis falu, ahol Pinokkio meséje született és a gyerekeket egy mesepark várja.Carrara, ahol a még ma is működő márványbányákban megnézhetjük és megtapinthatjuk a középkori mesterek által használt igazi hófehér márványt. A déli részen Argentario félszigete ahol homokos partok és kikötők váltják egymást, a vízen jachtok és kis halászcsónakok ringatóznak. A Maremma részen az egyik leglátványosabb vízesés Saturnia egy szinte hihetetlen természeti szépség és ha már itt vagyunk ne h agyjuk ki a tufára épült Pitigliano-t és Sorano-t sem.

A tengerpart, ami lehet elegáns tengerparti sétány pálmákkal, üzletekkel, éttermekkel mint a Pisa feletti híres Viareggio és a szomszédos városkák. A Livorno alatti sziklás part ahol akár búvárkodni is lehetne. Középen nyüzsgő üdülőhelyek és szinte mindennel ellátott campingek ahova nyáron felpakolva megérkeznek az családok gyerekekkek, kutyával és labdákkal. Ugyanakkor van több tájvédelmi körzet homokdünékkel és mindig felbukkannak a gombához hasonló alakú pinea-fák magányosan vagy erdőnyi mennyiségben. Fehér homokos, sekély vizű strandok könnyen találhatók a kis Elba szigetén is, ami csak 1 óra hajóútra van, és itt járhatunk Napoleon nyomdokain.

Na és a gasztronomiát se hagyjuk ki hiszen a borok mellett más finomságokat is megkostolhattok mint a pecorino sajtok puha és érettebb változatát, a toszkán sonkát vagy a 'gáz szagú' szarvasgombát, a vaddisznópörköltet. A tésztákat mindenféle szósszal és formában lehetetlen lenne felsorolni, de isteni a paradicsomos vagy csirkemájas bruschetta, a fenyőmagos vagy gesztenyés, mandulás sütik.

Micsoda élmény azoknak akik belecsöppennek a rengeteg szabadtéri program egyikébe ami lehet zenei mint a Bocelli koncert vagy rockos/poppos mint a Luccai summer festival. Júniusban Pisában is van több tradicionláis 'játék' a luminaria és a Híd versenye, vagy  Firenzében középkori foci és a védőszentjük napja. Főleg ősszel vannak a gasztronómiai festák mint az olívaolaj- gomba- és borfesztiválok de mégis a középkori fesztiválok a leglátványosabbak. A legismertebb a júliusi/augusztusi sienai Palio de az én kedvencem augusztusban a volterrai középkori napok . A tengernél Livornoban és Santo Stefanoban evezősversenyeken izgulhat helyi és idelátogató, júniusban Arezzoban vadász-jellegű verseny és mindenhol kirakodóvásár, régiségpiac és az elmaradthatatlan zászlódobálók. Ezekről bővebben írtam egy naptárba téve őket illetve alatta részletesen is egyenként a Toszkán rendezvények menüben, a heti piacokról is.

Az utóbbi évek tapasztalatai alapján már nem csak a megszokott kulturális nyaralásra van igény, ezért elkezdtem a fakultatív kirándulásokat is: elöször borospincébe mentünk, sajtoshoz és tésztagyárba de lehet közösen főzőcskézni is. Hetente megyünk a Cinque terrére,  sokan benevezek. Barátnőimmel mehettek egyklasszikus firenzei idegenvezetésreis vagy egy vidám fotos séta Évával vagy profi tésztagyúrás Rékával. Ezeket a KIRÁNDULÁSOK menüben találjátok a 'gyere velem' menüben , a lehettséges időpontokat pedig a 'jelentkezés programokra' cikkben. Aki valami másra vágyik extrém dolgok mint vadvizi evezés, rafting és trekking és sárkányrepülözni is lehet majd.

A toszkán nyaralás tehát minden korosztálynak képes teljes körű élvezetet nyújtani legyen az egy hosszű hétvége kettesben, egy tavaszi rövidebb utazás vagy egy nyári családi vakácio. Én azon vagyok hogy mindenkinek segítsek megtalálni ehhez a neki megfelelő szállást, programot vagy látnivalót, összeállítani egy programot és akit érdekel az csatalkozhat hozzám valamelyik kiránduláson.

Buon viaggio!!

Viki

tel +39 331 8508 145

mail

Hozzászólások

0 #1 Viki 2019-09-23 22:22
2019es mail
Kedves Viki!

Lassan egy hete, hogy hazajöttünk, s talán most kezdek lélekben is megérkezni. De a lelkem egy kis darabkája ott maradt, abban a kis kőházban, azokon a lankákon, a ciprusok tövében. Még soha nem fájt ennyire egy nyaralás vége. Mindig volt miért hazamenni, ahogy most is, hiszen otthon vártak gyermekeim. De ez az élmény, az a rengeteg csoda, amit a pár napba belezsúfoltunk, mindez feledhetetlen.
Nagyon nehéz visszatérni a hétköznapokba, pedig mi is olyan szép helyen élünk. Hosszú-hosszú évek, vagy inkább évtizedek óta álmodoztam már arról, hogy egyszer én is eljutok oda, hogy testközelből érezhetem azt a bizonyos toszkán varázst. És megtörtént. Bejártuk Monteriggionit, Sienát, Pienzát, Montepulcianot, Cortonát, Arezzot, Volterrát, San Gimignanot, eljutottunk a Spiagge Bianche festői partjára, bebarangoltuk veled Lajaticot, és a legvégére még Firenze is emlékkönyvbe kerülhetett. Nem tudnék a kis települések közül választani, épp úgy imádtam szállásunk környékét, mint bármely nagyobb várost, egyszerűen egyik ámulatból a másikba estünk. Ettünk fantasztikus pizzákat, fagylaltokat, ittunk isteni borokat, legyűrtük a nem oly finom, de akkor is toszkán kenyeret.
Korán keltünk, későn feküdtünk, minden következő napra felkészülten érkeztünk, hogy minél több élményt vihessünk magunkkal. Csodáltuk a tájat hajnalban és éjjel, ablakból néztünk a napkeltét, és jöttek a könnyek, hogy mindez véget ért.
Kedves Viki! Hatalmas köszönettel tartozunk Neked! Nem csak a fantasztikus termelői nap miatt, hanem azért is, hogy ennyire felkészültek lehettünk, hogy tudtuk hova kell mennünk, melyik városka mit rejt, hol tudunk parkolni, és megannyi nagyon, de nagyon fontos információt. Meleg szívvel ajánlom oldaladat ismerőseimnek, és hiszem még, hogy mi is visszatérhetünk, hiszen annyi még a ránk váró csoda. Szeretném látni Elba szigetét, Pisát, Luccát, és a Cinque Terre is annyira szép lehet.
Most annak örülök, amit megéltünk, nézegetem a több száz fotót, és boldog vagyok, hisz többet kaptam, mint reméltem. Életem legszebb nyaralása volt!
Köszönöm, hogy hozzásegítettél!
Szeretettel ölellek:
Andi

You have no rights to post comments